loading...
احکام حق از طریق ولایت فقیه
saeed بازدید : 4 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
"مَنْ اَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مَنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ "
(كافى، ج 2، ص 164، ح 5)

پیامبراکرم که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد، فرمودند:
"هر كس صبح كند و به امور مسلمانان همّت نورزد، از آنان نیست و هر كس فریاد كمك خواهى كسى را بشنود و به كمكش نشتابد، مسلمان نیست."

saeed بازدید : 10 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

  باسلام

با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، مسئله ای که بین کشورهای اسلامی، مهم و دغدغه اصلی مسلمانان بوده است، آغاز ماه مبارک رمضان و ماه شوال و رویت هلال شب اول و آخر ماه می باشد.

بنابراین با توجه به فرا رسیدن این ایام تصمیم گرفتم تا مسائل و استفتائات مراجع تقلید که مربوط به رؤیت هلال ماه  است را برای شما بنویسم. اما قبل از آن باید به نکته ای اشاره کنم و آن، اینکه بعضی از مردم ، علت اصلی این اختلافات را نظر مراجع تقلید می دانند و در اکثر موارد انگشت اتهام خود را به سوی مراجع تقلید دراز کرده و آنها را مقصر واقعی این جریانات می دانند، در حالی که اینگونه قضاوتها صحیح نمی باشد و پیدا کردن ماه در اول و آخر ماه رمضان از مصادیق احکام است نه از باب صدور حکم و فتوا که مراجع را مقصر بدانیم. و اخباری هم که ما در اول و آخر ماه رمضان از دفاتر آیات عظام تقلید میشنویم به خاطر خبرهایی است که از افراد مورد اعتماد مراجع تقلید در مورد رؤیت هلال ماه به آنها خبر داده می شود است. پس منشا اصلی این جریانات، اختلافی است که مردم بر سر دیدن یا ندیدن ماه دارند وگرنه در مورد ثبوت اول رمضان و آخر ماه رمضان بعد دیده شدن ماه هیچ یک از علما و مراجع تقلید با هم اختلافی ندارد.

 

saeed بازدید : 10 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

مسئله ی مهمی که در زمینه ی رؤیت هلال ماه وجود دارد این است که، اگر در شهری هلال ماه رؤیت شود آیا اول ماه فقط برای همان شهر ثابت است یا اینکه برای شهرهای دیگر  که هلال ماه در آنها دیده نشده است هم ثابت می شود؟

 

saeed بازدید : 14 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام، خدمت شما دوستان عزیز ، قبل از نوشتم مسئله این پست باید از تمام دوستانی که نسبت به بنده لطف داشتن و به وبلاگم اومدن و نظر دادند تشکر کنم و امیدوارم مسائلی که در این وبلاگ نوشته می شود، مورد بهره برداری و استفاده شما دوستان قرار بگیرد.

مسافرت در ماه رمضان

سوالی که ممکن است ذهن شما دوستان را مشغول کند و شاید حکم آن  ندانید این است که؛ آیا می شود روزه خود را عمداً، با مسافرت کردن بخوریم؟(مثلاً بعضی از روزه های بلند که در تابستان باید روزه شویم را با مسافرت کردن بخوریم و قضای این روزه را در روزهای کوتاه زمستون بگیریم) و آیا اگر به قصد خوردن روزه، به مسافرت برویم روزه ما علاوه بر قضا کفاره هم دارد یا خیر؟

saeed بازدید : 4 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام خدمت شما دوستان عزیز، امیدوارم نماز و روزه هاتون قبول واقع شده باشه،

چندی پیش، یکی از دوستانم در ماه مبارک رمضان قصد سفر داشت،که من برای گرفتن کتابی که به او داده بودم، به منزلش رفتم، وقتی رسیدم دوستم در مورد روزه ی آن روز و اینکه آیا می توانند قبل از اینکه به سفر بروند(در وطن) چیزی بخورند و ... از من سوال کرد، این شد که من  تصمیم گرفتم حکم این مسئله را برای دوستم توضیح بدهم، و فکر کردم بهتر باشد این حکم را برای شما دوستان نیز بنویسم، بنابراین احکام آنرا در اینجا برای شما عزیزان قرار خواهم داد.

(اگر وقت ندارید تمام پست را بخوانید، فقط به نموداری که در ادامه مطلب است نگاه کنید، که خلاصه تمام مطالب این پست می باشد)


saeed بازدید : 6 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام خدمت شما دوستان عزیز، در فرهنگ اسلامی اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه دار در طول ماه رمضان با ارتباط با خداوند متعال و استغفار از گناهان، روح و جان خویش را از تمام آلودگی های ظاهری و باطنی كه بر خلاف فطرت آن هاست، پاك نموده و به فطرت واقعی خود برمی گردند.

پس روز عید فطر، هم پاكسازی روح از آلودگی شرك و هم پاكسازی از اخلاق رذیله و هم پاكسازی عمل از محرمات و هرگونه ریا و هم پاكسازی مال و جان به وسیله دادن زكات در راه خدا است. زیرا طبق آیه «أخُذُ مِن أموالِهِم صَدَقَه تطهرهم و تزكیهم بها» (توبه/ 103) (از اموال آنها صدقه ای (زكات) بگیر تا آنها را به وسیله آن پاكسازی و تزكیه كنی)، دادن زكات سبب پاكی روح و جان است.

خوب حالا که این موارد را فهمیدید، برویم سراغ اینکه زکات فطره را چه کسانی باید بدهند.

 

saeed بازدید : 4 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

احکام نگاه کردن به جنس مخالف، مسئله ای که ما هر روز با آن سر و کار داریم و ممکن است اصلا توجهی به دیدگاه فقهی آن نداشته باشیم، در اینجا حکم نگاه کردن به جنس مخالف را برای شما قرار میدهم  امید وارم که استفاده کنید. (حکم اینکه چه کسانی محرم و چه کسانی نامحرم هستند را در پستهای بعدی می نویسم).

مرد به چه قسمت از بدن زن نامحرم می تواند نگاه کند؟
به نظر تمام مراجع:
مسئله: نگاه کردن مرد به بدن یا موی زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون قصد لذت باشد حرام است، و نگاه کردن به صورت ودستها (منظور از دستها،از مچ دست به پایین می باشد) اگر به قصد لذت باشد حرام است ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد.

توضیح المسائل این مراجع
نگاه کردن

توضیح: پس طبق نظر اکثر مراجع مردها فقط می توانند به صورت و دستهای زن نامحرم بدون قصد لذت نگاه کنند.

ولی آیت الله تبریزی ، آیت الله سیستانی و آیت الله صافی گلپایگانیمی فرمایند: احتیاط این است که بدون قصد لذت هم مرد به صورت و دستهای زن نگاه نکند.

توضیح المسائل این مراجع

آیت الله وحید خراسانی یک نظر خاصی دارند که در ادامه مسئله بعدی می نویسم.

saeed بازدید : 13 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

در این پست می خواهم چند مسئله ی دیگر درمورد احکام نگاه کردن و لباس پوشیدن را خدمت شما بنویسم، امید وارم این احکام نیز مورد استفاده شماقرار بگیرد.

آیا پوشاندن مو و بدن بر زن واجب است؟

به نظر تمام مراجع تقلید، پوشاندن مو و بدن بر زنها واجب است و زن به جز صورت و دستها تا مچ، باقی اجزای بدن خود را باید بپوشاند.

نظر مراجع:

مسئله: زن باید بدن و موی خود را از مرد نامحرم بپوشاند، بلکه احتیاط واجب آن است که بدن و موی خود را از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که مورد نظر شهوانی است بپوشاند.

توضیح المسائل مراجع تقلید

احکام پوشش مرد و زن

توضیح: با توجه به این مسئله زنی که موی سر خود را تراشیده است،نمی شود به سر او نگاه کرد چون خود سر خارج از محدوده ای است که می شود نگاه کرد، حالا چه مو داشته باشد و چه مو نداشته باشد.

saeed بازدید : 14 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

مطلب این پست در مورد مردها و اینکه آیا مردها می توانند ریش خود را بتراشند یا نمی توانند؟

اول از همه حکم تمام مراجع را در مورد تراشیدن ریش را قرار می دهم و در ادامه ی مطلب فتوای علما را به تفکیک سوال و جواب از هر مرجع تقلید خدمت شما می نویسم.

تراشیدن ریش به فتوای تمام مراجع تقلید (آیت الله امام خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله سیستانی، آیت الله بهجت،آیت الله نوری همدانی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله تبریزی، آیت الله وحید خراسانی) حرام می باشد و کسی که ریش خود را بتراشد فعل حرام انجام داده است.

و به نظر تمام مراجعتشخیص صدق ریش، بر عهده ی عرف جامعه (عرف چیزی است كه از لحاظ عقلی، نفس بدان عادت كرده و طبع سلیم آن را قبول كرده است)  می باشد. که مثلا عرف بگوید این فرد با این اندازه ریش برایش صدق ریش هست یا نیست.

زدن سیبیل چه حکمی دارد، آیا تراشیدن سبیل و موی روی گونه ها و زیر گلو هم حرام است؟

به فتوای تمام مراجع تراشیدن و جا گذاشتن سبیل اشکالی ندارد، مگر اینکه به قدری بلند باشد که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب بر خورد کند، که در این صورت جا گذاشتن سبیل مکروه می باشد.

تراشیدن موی گونه ها و زیر گلو هم اشکالی ندارد، حتی اگر آن را با تیغ یا بند بتراشند هم حرام نمی باشد.

saeed بازدید : 9 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

در پست قبلی مانند این موضوع را خدمت شما دوستان نوشته ام، حالا در این پست می خواهم احکام ریش پرفسوری را برای شما بنویسم، به این صورت که اگر کسی ریش پرفسوری بگذارد یعنی به غیر از ریش چانه باقی ریش خود را بتراشد، صدق ریش بر او می شود یا اینکه تراشیدن مقداری از ریش حکم تراشیدن تمام ریش را دارد.

ترتیب مطالب این پست هم بدین صورت است که، اول نام مراجع تقلیدی را که گذاشتن ریش پرفسوری را جایز نمی دانند و مراجعی که گذاشتن ریش پرفسوری را جایز می دانند، قرار می دهم، و در ادامه ی مطلب استفتائات این مراجع در رابطه با این موضوع را قرار خواهم داد.

به نظر آیت الله امام خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله بهجت،آیت الله نوری همدانی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله صافی گلپایگانی زدن مقداری از ریش حکم زدن همه ی ریش را دارد، بنابراین گذاشتن ریش پرفسوری حرام است و کسی که ریش پرفسوری داشته باشد، حکم کسی است که تمام ریش خود را تراشیده است.

ولی نظر آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله تبریزی، آیت الله وحید خراسانیاین است که داشتن ریش پرفسوری کافی است، و فرد با داشتن ریش پرفسوری صدق ریش می کند و مرتکب حرام نشده است.

تعداد صفحات : 4

درباره ما
http://www.provincelawyer.rozblog.com/talk چت روم اختصاصی فعال شد می توانید در هر مورد که خلا ف جمهوری اسلامی ایران نباشد حرف بزنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    چت روم
    با سلام چت روم این سایت فعال شد برای ورود به چت روم باید عضوشوید در این چت روم به سوالات نیز پاسخ داده می شود http://www.provincelawyer.rozblog.com/talk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 63
  • بازدید ماه : 75
  • بازدید سال : 293
  • بازدید کلی : 630
  • کدهای اختصاصی
    http://www.provincelawyer.rozblog.com/talk