loading...
احکام حق از طریق ولایت فقیه
saeed بازدید : 4 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

احکام نگاه کردن به جنس مخالف، مسئله ای که ما هر روز با آن سر و کار داریم و ممکن است اصلا توجهی به دیدگاه فقهی آن نداشته باشیم، در اینجا حکم نگاه کردن به جنس مخالف را برای شما قرار میدهم  امید وارم که استفاده کنید. (حکم اینکه چه کسانی محرم و چه کسانی نامحرم هستند را در پستهای بعدی می نویسم).

مرد به چه قسمت از بدن زن نامحرم می تواند نگاه کند؟
به نظر تمام مراجع:
مسئله: نگاه کردن مرد به بدن یا موی زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون قصد لذت باشد حرام است، و نگاه کردن به صورت ودستها (منظور از دستها،از مچ دست به پایین می باشد) اگر به قصد لذت باشد حرام است ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد.

توضیح المسائل این مراجع
نگاه کردن

توضیح: پس طبق نظر اکثر مراجع مردها فقط می توانند به صورت و دستهای زن نامحرم بدون قصد لذت نگاه کنند.

ولی آیت الله تبریزی ، آیت الله سیستانی و آیت الله صافی گلپایگانیمی فرمایند: احتیاط این است که بدون قصد لذت هم مرد به صورت و دستهای زن نگاه نکند.

توضیح المسائل این مراجع

آیت الله وحید خراسانی یک نظر خاصی دارند که در ادامه مسئله بعدی می نویسم.

saeed بازدید : 12 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

در این پست می خواهم چند مسئله ی دیگر درمورد احکام نگاه کردن و لباس پوشیدن را خدمت شما بنویسم، امید وارم این احکام نیز مورد استفاده شماقرار بگیرد.

آیا پوشاندن مو و بدن بر زن واجب است؟

به نظر تمام مراجع تقلید، پوشاندن مو و بدن بر زنها واجب است و زن به جز صورت و دستها تا مچ، باقی اجزای بدن خود را باید بپوشاند.

نظر مراجع:

مسئله: زن باید بدن و موی خود را از مرد نامحرم بپوشاند، بلکه احتیاط واجب آن است که بدن و موی خود را از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که مورد نظر شهوانی است بپوشاند.

توضیح المسائل مراجع تقلید

احکام پوشش مرد و زن

توضیح: با توجه به این مسئله زنی که موی سر خود را تراشیده است،نمی شود به سر او نگاه کرد چون خود سر خارج از محدوده ای است که می شود نگاه کرد، حالا چه مو داشته باشد و چه مو نداشته باشد.

saeed بازدید : 13 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

مطلب این پست در مورد مردها و اینکه آیا مردها می توانند ریش خود را بتراشند یا نمی توانند؟

اول از همه حکم تمام مراجع را در مورد تراشیدن ریش را قرار می دهم و در ادامه ی مطلب فتوای علما را به تفکیک سوال و جواب از هر مرجع تقلید خدمت شما می نویسم.

تراشیدن ریش به فتوای تمام مراجع تقلید (آیت الله امام خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله سیستانی، آیت الله بهجت،آیت الله نوری همدانی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله تبریزی، آیت الله وحید خراسانی) حرام می باشد و کسی که ریش خود را بتراشد فعل حرام انجام داده است.

و به نظر تمام مراجعتشخیص صدق ریش، بر عهده ی عرف جامعه (عرف چیزی است كه از لحاظ عقلی، نفس بدان عادت كرده و طبع سلیم آن را قبول كرده است)  می باشد. که مثلا عرف بگوید این فرد با این اندازه ریش برایش صدق ریش هست یا نیست.

زدن سیبیل چه حکمی دارد، آیا تراشیدن سبیل و موی روی گونه ها و زیر گلو هم حرام است؟

به فتوای تمام مراجع تراشیدن و جا گذاشتن سبیل اشکالی ندارد، مگر اینکه به قدری بلند باشد که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب بر خورد کند، که در این صورت جا گذاشتن سبیل مکروه می باشد.

تراشیدن موی گونه ها و زیر گلو هم اشکالی ندارد، حتی اگر آن را با تیغ یا بند بتراشند هم حرام نمی باشد.

saeed بازدید : 8 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

در پست قبلی مانند این موضوع را خدمت شما دوستان نوشته ام، حالا در این پست می خواهم احکام ریش پرفسوری را برای شما بنویسم، به این صورت که اگر کسی ریش پرفسوری بگذارد یعنی به غیر از ریش چانه باقی ریش خود را بتراشد، صدق ریش بر او می شود یا اینکه تراشیدن مقداری از ریش حکم تراشیدن تمام ریش را دارد.

ترتیب مطالب این پست هم بدین صورت است که، اول نام مراجع تقلیدی را که گذاشتن ریش پرفسوری را جایز نمی دانند و مراجعی که گذاشتن ریش پرفسوری را جایز می دانند، قرار می دهم، و در ادامه ی مطلب استفتائات این مراجع در رابطه با این موضوع را قرار خواهم داد.

به نظر آیت الله امام خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله بهجت،آیت الله نوری همدانی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله صافی گلپایگانی زدن مقداری از ریش حکم زدن همه ی ریش را دارد، بنابراین گذاشتن ریش پرفسوری حرام است و کسی که ریش پرفسوری داشته باشد، حکم کسی است که تمام ریش خود را تراشیده است.

ولی نظر آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله تبریزی، آیت الله وحید خراسانیاین است که داشتن ریش پرفسوری کافی است، و فرد با داشتن ریش پرفسوری صدق ریش می کند و مرتکب حرام نشده است.

saeed بازدید : 6 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

سلام

با توجه به اینکه طرح مبارزه با بد حجابی در تابستان امسال نیز آغار شده است، می خواستم نظر شما دوستان را در مورد این موضوع بپرسم ،آیا با اجراء این طرح مردم، دین دار تر می شوند، یا اینکه  دین زده می شوند؟ و اینکه اگر این کار به نظر شما خوب است چرا خوب است و اگر بد هست چرا؟

خواهشا اگر نظری می دهید دلیل تون رو هم بگویید. با تشکر.

 

saeed بازدید : 13 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

با سلام خدمت شما دوستان

در مورد پست قبلی که در مورد طرح مبارزه با بد حجابی  بود ، باید بگویم که، اولا این طرح از موارد اجرای امر به معروف و نهی از منکراست و از آنجایی که امر به معروف و نهی از منکر واجب است پس کسی که منکری را انجام می دهد (بی حجابی) باید او را از این منکر نهی کرد، بنابراین این طرح مخالفتی با شرع اسلام ندارد، ولی نواقصی هم دارد که از دید کسی پنهان نیست و آن خراب شدن دید مردم نسبت به دین اسلام است.

کسی که در افکار خود با حجاب مخالف است و رعایت حجاب برای او معنا ندارد را نمی شود با زور حجاب دارش کرد بلکه باید افکار او را در مورد اسلام و حجاب تغییر داد و بالطبع تغییر افکار باعث تغییر اعمال نیز می شود.پس بهتر این است که در این زمینه فرهنگ سازی بیشتری صورت بگیرد. تا زنانم خود به سوی حجاب بیایند نه اینکه به خاطر وجود گشت ارشاد حجاب داشته باشند.

برای همین در ادامه ، مطلبی را قرار داده ام تا شما دوستان را بیشتر با فلسفه اینکه چرا زنان باید حجاب داشته باشند آشنا شوید.

saeed بازدید : 15 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

 با سلام خدمت دوستان عزیز.

واقعا چرا؟؟؟ چرا برخی از زنان و دختران جامعه ما بدحجابی را برای خود برگزیده‌اند. گرم شدن هوا، بروز احساس خودنمایی، نقش شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت، دهن کجی در برابر وضعیت سیاسی موجود و یا در نهایت تلاش مافیایی طراحان مد و لباس برای حفظ و ایجاد بازار مصرف، کدام یک از این علل، یا علتهای دیگر چادر را از سر زنان و دختران ایران برداشته و روسریشان را عقب کشیده است؟؟؟

درباره ما
http://www.provincelawyer.rozblog.com/talk چت روم اختصاصی فعال شد می توانید در هر مورد که خلا ف جمهوری اسلامی ایران نباشد حرف بزنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    چت روم
    با سلام چت روم این سایت فعال شد برای ورود به چت روم باید عضوشوید در این چت روم به سوالات نیز پاسخ داده می شود http://www.provincelawyer.rozblog.com/talk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 36
  • بازدید سال : 254
  • بازدید کلی : 591
  • کدهای اختصاصی
    http://www.provincelawyer.rozblog.com/talk