با سلام
به روایتی امروز یعنی یکشنبه 28 فروردین روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می باشد، به همین جهت امروز را خدمت همه ی شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می کنم.
با سلام
به روایتی امروز یعنی یکشنبه 28 فروردین روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می باشد، به همین جهت امروز را خدمت همه ی شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می کنم.
شمعی است گذازنده سراپای معلم عشقی است پراکنده به رگ های معلم
در راه هنر سوزد و اندر ره دانش قلب و تن و جان و همه اجرای معلم
در ظلمت گمراهی و در تیرگی جهل نوری است فروزان،دل بینای معلم
فارابی و سقراط و فلاطون و ارسطو کردند به بد کسوت زیبای معلم
کی بود نشانی ز تدقی و تمدن هر گاه نبد، فکر توانای معلم
با سلام خدمت شما دوستان عزیز
با تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام ، این روز را به تمام مسلمین عالم تسلیت عرض می کنم.
و به مناسب این روز بهتر دیدم تا گزیده ای از لحظات وداع آن حضرت را که در روایات شیعیان آن حضرت آمده است برای شما بنویسم.
لحظات وداع حضرت فاطمه علیهاالسلام
علامه مجلسی مینویسد: در مدت زندگانی آن بانو علیها السلام بعد از پدر بزرگوارش، اختلاف نظر بسیاری میان خاصّه و عامّه میباشد، از شش ماه بیشتر و از چهل روز كمتر نگفتهاند، و احادیث معتبر دلالت میكند بر آن كه بقای آن حضرت علیهاالسلام بعد از پیغمبر، هفتاد و پنج روز بوده است. ابوالفرج اصفهانی در كتاب مقاتل الطالبیین از حضرت امام محمّدباقر علیه السلام روایت كرده است: مدت بقای آن حضرت علیهاالسلام بعد از پدر خود؛ سه ماه بود.(مقاتل الطالبیّین؛49)
در روز وفات آن حضرت نیز اختلاف نظر بسیار است، اكثر علمای امامیه گفتهاند در روز سوّم جمادی الاول واقع شد. همچنین در سن شریف حضرت فاطمه علیهاالسلام در وقت وفات، اختلاف نظر بسیار است، اكثر روایات معتبر دلالت میكند بر آن كه سن شریف آن بانو علیهاالسلام در آن وقت، هیجده سال بوده، و قول صحیح و مشهور میان علمای امامیه (شیعه) همین قول است.
در كشف الغمّه روایت كردهاند:
چون وفات حضرت فاطمه علیهاالسلام نزدیك شد، اسماء بنت عمیس را گفت: آبی بیاور كه من وضو بگیرم، پس وضو گرفت - به روایتی دیگر غسل كرد - و بوی خوش طلبیده و خود را خوشبو گردانید و جامههای نو طلبید، پوشید و فرمود: ای اسماء! جبرئیل در وقت وفات پدرم از بهشت، چهل درهم كافور آورد، حضرت آن را سه قسمت كرد و یك بخش را از برای خود گذاشت و یكی را برای من و یكی را برای علی، آن كافور را بیاور كه مرا به آن حنوط كنند. چون كافور را آورد، فرمود: نزدیك سر من بگذار، پس رو به قبله خوابید و جامهای بر روی خود كشید و فرمود: ای اسماء مدتی صبر كن، بعد از آن مرا صدا کن، اگر جواب نگویم، علی را طلب كن و بدان كه من به پدر خود ملحق گردیدهام. اسماء ساعتی انتظار كشید، بعد از آن فاطمه علیهاالسلام را ندا كرد، صدایی نشنید، پس گفت:.....
به گفته «امین الدین طبرسى» دانشمند بزرگ ما: «مشهور در روایات شیعه این است كه حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) در سال پنجم بعثت بیستم جمادى الاثانى در شهر مكه متولد گردید ، و هنگام وفات پیغمبر (صلى الله علیه و آله) هیجده سال و هفت ماه داشته است.
اعلام الورى، باب فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها
پیشواى محدثین شیعه ثقة الاسلام كلینى در كتاب شریف «كافى» نیز مىنویسد: ولادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر پیغمبر (صلى الله علیه و آله) پنجسال بعد از بعثت آن حضرت اتفاق افتاد.
اصول كافى، ج 1 ص 457
مؤلف «كشف الغمه» على بن عیس اربل دانشمند مطلع به نقل از «ابن خشاب بغدادى، متوفى به سال 567 هجری در كتاب «تاریخ موالید و وفیات اهلبیت عصمت» به اسناد خود از امام محمد باقر (علیه السلام) روایت مىكند كه فرمود: «فاطمه علیها السلام پنجسال بعد از آشكار شدن نبوت پیغمبر و نزول وحى، متولد گردید، در وقتى كه قریش خانه كعبه را مىساختند. و چون آن حضرت وفات. یافت هیجده سال و هفتادو پنج روز از سن مباركش مى گذشت.
كشف الغمه فى معرفة الائمة ج 1 ص 449
از آنجا كه قریش پنجسال قبل از بعثت به تعمیر خانه خدا پرداختند، احتمال مىرود كه راوى، كلمه «قبل از آشكار شدن نبوت پیغمبر » را به (بعد) اشتباه گرفته باشد،و چنانكه بعضى گفتهاند سن حضرت هنگام وفات 23 سال بوده، ولى دردنباله حدیث كه تصریح مىكند حضرت 18 سال بوده، ولى در دنباله حدیث كه تسریح مى كند حضرت 18 سال و 75 روز داشته این احتمال را سست مىگرداند. مگر اینكه بگوئیم این نتیجهگیرى هم از راوى بوده است.
بر بلندای فلک ذکر ملائک یا علیست
هر که گوید یا علی در روز محشر با علیست
تاج گل هایی که بر سقف سما آویختند
بس تماشائیست زیرا که گل گلها علیست
در طواف کعبه گر بادیده دل بنگری
هر طرف آئینه ای باش کزان پیدا علیست
گر خدا خوانم علی را کفر باشد کفر محض
به که گویم المثنای حق یکتا علیست
با سلام
سوالی که ممکن هست بیشتر شما عزیزان داشته باشید این هست که، به چه دلیل امام زمان(عج) از نظرها پنهان هستند؟
پاسخ: بیان علت حقیقى و اصلى غیبت امام زمان عجل اللّه تعالى فرجه الشریف، امرى دشوار و شاید دور از دسترس باشد. بنابراین دلیل غیبت را به دو دسته ی، نگاه تاریخى و نگاه روایى می توان تقسیم کرد تقسیم کرد، که آنرا توضیح خواهم داد: