به گفته «امین الدین طبرسى» دانشمند بزرگ ما: «مشهور در روایات شیعه این است كه حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) در سال پنجم بعثت بیستم جمادى الاثانى در شهر مكه متولد گردید ، و هنگام وفات پیغمبر (صلى الله علیه و آله) هیجده سال و هفت ماه داشته است.
اعلام الورى، باب فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها
پیشواى محدثین شیعه ثقة الاسلام كلینى در كتاب شریف «كافى» نیز مىنویسد: ولادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر پیغمبر (صلى الله علیه و آله) پنجسال بعد از بعثت آن حضرت اتفاق افتاد.
اصول كافى، ج 1 ص 457
مؤلف «كشف الغمه» على بن عیس اربل دانشمند مطلع به نقل از «ابن خشاب بغدادى، متوفى به سال 567 هجری در كتاب «تاریخ موالید و وفیات اهلبیت عصمت» به اسناد خود از امام محمد باقر (علیه السلام) روایت مىكند كه فرمود: «فاطمه علیها السلام پنجسال بعد از آشكار شدن نبوت پیغمبر و نزول وحى، متولد گردید، در وقتى كه قریش خانه كعبه را مىساختند. و چون آن حضرت وفات. یافت هیجده سال و هفتادو پنج روز از سن مباركش مى گذشت.
كشف الغمه فى معرفة الائمة ج 1 ص 449
از آنجا كه قریش پنجسال قبل از بعثت به تعمیر خانه خدا پرداختند، احتمال مىرود كه راوى، كلمه «قبل از آشكار شدن نبوت پیغمبر » را به (بعد) اشتباه گرفته باشد،و چنانكه بعضى گفتهاند سن حضرت هنگام وفات 23 سال بوده، ولى دردنباله حدیث كه تصریح مىكند حضرت 18 سال بوده، ولى در دنباله حدیث كه تسریح مى كند حضرت 18 سال و 75 روز داشته این احتمال را سست مىگرداند. مگر اینكه بگوئیم این نتیجهگیرى هم از راوى بوده است.
سن حضرت زهرا (علیها السلام) را تا 28 سال هم گفتهاند ولى مشهور همان قول اول است كه مسطور گردید.
البته باید توجه داشت كه در حدیث معتبر پیغمبر فرموده است: رشد دخترم فاطمه، هر سال آن به اندازه رشد دو سال دختران دیگر بوده است، و با این توصیف ازدواج حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) با على (علیه السلام) در سن 9 سالگى كه از لحاظ تناسب اندام و عقل و درایت در حد دختر 18 ساله بوده هیچ اشكالى ایجاد نمىكند، بخصوص كه از زندگانى كوتاه آن حضرت و شخصیت ممتازش به خوبى پیدا است كه او دختر استثنائى بود، و سایر دختران را نمىتوان به آن وجود مقدس مقایسه نمود.
شیعه و سنى روایت كردهاند كه پیغمبر اكرم (صلى الله علیه و آله) بارها دخترش فاطمه زهرا (علیها السلام) را در حضور مهاجر و انصار «بانوى بانوان جهان از آغاز خلقت تا پایان روزگار» و «بهترین زنان جهان» و «بهترین زن بهشتى» خواند. ( اما ابنتى فاطمة فهى سیدة نساء العالمین،من الاولین و الاخرین،فاطمة خیر نساء العالمین، فهى حوراء انسیة و خیر نساء اهل الجنة.)
و این بزرگترین افتخارى است كه به نقل شیعه و سنى نصیب یك زن در عالم شده است.
و هم در احادیث فریقین آمده است كه هر وقتحضرت زهرا (علیها السلام) به حضور پدرش پیغمبر خدا مىرسید، حضرت به احترام او بر مى خاست، و دست او را مى بوسید.
عایشه همسر پیغمبر (صلى الله علیه و آله) مى گوید: «هرگاه فاطمه وارد مى شد بر پیغمبر (صلى الله علیه و آله) حضرت از جا بر مى خاست و سر او را مى بوسید، و در جاى خود مى نشانید.
در كشف الغمه از كتاب «معالم العتره» حافظ عبدالعزیز جنابذى دانشمند بزرگ عامه نقل مىكند كه عایشه گفت: هیچ كس را در گفتار شبیه تر از فاطمه به پیغمبر ندیدم. هرگاه وارد مى شد بر پیغامبر(صلى الله علیه و آله) حضرت به احترام وى برمى خاست و دست او را مى گرفت و مى بوسید، و در جاى خود مى نشانید.
و هم عایشه مىگوید: هر وقت پیغمبر به شوق بهشت مى افتاد فاطمه را مى بوسید و مى بوئید و مى فرمود: بوى بهشت را از فاطمه استشمام مى كنم. و مى افزود: فاطمه سرآمد زنان بهشت است. فاطمه انسانى آسمانى است.!
اعلام الوراى طبرسى - باب ششم،
و كشف الغمه اربلى، باب فضائل فاطمه زهرا علیها السلام،
و فضائل الخمسه، من الصحاح السته.
منبع: سایت تبیان