loading...
احکام حق از طریق ولایت فقیه
saeed بازدید : 121 شنبه 28 تیر 1393 نظرات (1)

 

حضرت علی,حضرت علی ع,شهادت حضرت علی

 

 

شهادت حضرت علی (ع)

حضرت علی (ع) فرزند ابوطالب شيخ بنی هاشم عموی پيغمبر اکرم (ص) بود که پيغمبر اکرم او را سرپرستي نموده و در خانه خود جاي داده و بزرگ كرده بود و پس از بعثت نيز تا زنده بود ازآن حضرت حمايت كرد و شر كفار عرب و خاصه قريش را از وي دفع نمود .

 

حضرت علی (ع) بنا به نقل مشهور ده سال پيش از بعثت متولد شد و پس از شش سال بر اثر قحطي كه در مكه و حوالي آن روي داد بنا به در خواست پيغمبر اكرم (ص)  از خانه پدر به خانه پسرعموي خود یعنی پيغمبر اكرم  منتقل کرديد. و تحت سرپرستی و پرورش مستقيم آن حضرت درآمد پس از چند سال كه پيغمبر اكرم (ص) به موهبت نبوت نايل شد و براي نخستين بار در غار حرا وحي آسماني به وي رسيد. وقتي كه از غار رهسپار شهر و خانه خود شد وما جرا را فرمود حضرت علی (ع) به آن حضرت ايمان آورد.

 

و باز درمجلسي كه پيغمبر اكرم (ص) خويشاوندان نزديك خود را جمع كرده و به دين خدا دعوت نمود فرمود نخستين كسي از شما كه دعوت مرا بپذيرد خليفه و وصي و وزير من خواهد بود.تنها كسيكه از جاي خود بلند شد و ايمان آورد حضرت علی (ع) بود و پيغمبر اكرم ايمان او را پذيرفت و وعده هاي خود را درباره اش امضا نمود.

 

از اين روي حضرت علی (ع) نخستين كسي است كه به اسلام ايمان آورد و نخستين كسي است كه هرگز غير خداي يگانه را نپرستيد.

حضرت علی (ع) پيوسته ملازم پيغمبر اكرم (ص) بود تا آن حضرت از مكه به مدينه هجرت نمود و در شب هجرت نيز كه كفار خانه آن حضرت را محاصره كرده بودند و تصميم داشتند آخر شب به خانه ريخته و آن حضرت را در بستر خواب قطعه قطعه نمايند حضرت علی (ع) در بستر پيغمبر اكرم (ص) خوابيد و آن حضرت از خانه بيرون آمده رهسپار مدينه گرديد.

 

در مدينه نيز ملازم پيغمبر اكرم (ص) بود و آن حضرت در هيچ زمان حضرت علی (ع) را كنار نزد و يگانه دختر محبوبه خود فاطمه را به عقد آن حضرت درآورد. و در موقعي كه ميان اصحاب خود عقد اخوت مي بست حضرت علی (ع) را برادر خود قرار داد. حضرت علی (ع) درتمام  جنگهایي كه پيغمبر اكرم (ص) شركت داشتند حاضر شد جز جنگ تبوك كه آن حضرت اورا درمدينه به جاي خود قرارداده بودودر هيچ جنگي پاي به عقب نگذاشت.

 

و از هيچ حريفي روي نگردانيد و در هيچ امري با پيغمبر اكرم (ص) مخالفت نكرد چنانكه آن حضرت فرمود هرگز علي از حق و حق از علي جدا نمي شوند.حضرت علی (ع) روز رحلت پيغمبر اكرم سي و سه سال داشت و با اينكه در همه فضايل ديني سرآمد و در ميان اصحاب پيغمبر ممتاز بود به بها نه اينكه وي جوان است و مردم بواسطه خونهايي كه در جنگهابه همراه پيغمبر اكرم ص ريخته با وي دشمنند از خلافت  كنارش زدند و به اين ترتيب دست حضرت علی (ع) از شئون عمومي بكلي قطع شد وی نيز به تربيت افراد پرداخت وبيست وپنج سال كه زمان خلافت سه خليفه پس از رحلت پيغمبر اكرم (ص) بود بدين ترتيب گذرانيد و پس از كشته شدن خليفه سوم مردم با حضرت علی (ع) بيعت نموده و به خلافتش برگزيدند.

 

حضرت علی (ع) در خلافت خود كه چهار سال و نه ماه تقريبا طول كشيد سيرت پيغمبر اكرم (ص) را داشت و به خلافت خود صورت نهضت و انقلاب داده به اصلاحات پرداخت و البته اين اصلاحات بضرر برخي از سود جويان تمام مي شد و از اين روي عده اي از صحابه كه پيشاپيش آنها ام المومنين عايشــه و طلحــه و زيبــر ومعاويــه بودند خون خليفه سوم را دستاويز قرار داده سر به مخالفت برداشتـه و بناي شورش وآشوبگري گذاشتند.

saeed بازدید : 3 شنبه 28 تیر 1393 نظرات (0)

اس ام اس و پیامک شهادت حضرت علی (ع)

sms shahadate emam ali اس ام اس و پیامک شهادت حضرت علی (ع)

شهادت اسوه گذشت و مردانگی
حضرت علی (ع) بر تمام شیعیان جهان تسلیت باد

اس ام اس و پیامک شهادت حضرت علی (ع)

 

دل سر نکشد دمی ز پیمان علی
جانم شود ای کاش به قربان علی
خواهی که به ملک دل شوی حکم روا
مانند قلم باش به فرمان علی
شهادت امام علی علیه السلام تسلیت باد

اس ام اس شهادت حضرت علی (ع)

 

بر روح تمام شیعیان تیغ زدند/ بر مردترین مرد جهان تیغ زدند
خورشیدبه سینه، ماه برسر می زد/انگاربه فرق آسمان تیغ زدند.
سالروز ضربت خوردن امام علی(ع) تسلیت باد.

پیامک شهادت حضرت علی (ع)

 

شب باوران خورشید را در خون کشیدند
خون گریه کن در سوگ او اى صبح باور
کو، آن که بردوشش کشاند در دل شب
قوت یتیم و دردمند و زار و مضطر
شهادت امام علی علیه السلام تسلیت باد

متن شهادت حضرت علی (ع)

 

شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود
سلطان سخا و کرم و جود علی بود
هم آدم وهم شیث وهم ادریس و هم الیاس
هم صالح پیغمبـر و داوود علی بود
شهادت امام علی علیه السلام تسلیت باد

دوبیتی شهادت امام علی (ع)

 

جزاز علی نباشد به جهان گره گشایی
طلب مدد از اوکن چو رسد غم وبلایی
چو به کار خویش مانی در رحمت علی زن
به جز او به زخم دلها ننهد کسی دوایی
شهادت امام علی علیه السلام تسلیت باد

اس ام اس شهادت امام علی(ع)

 

خورشید معرفت که چو او آسمان نداشت
شد نقش بر زمین و توان فغان نداشت
عرش خدا به لرزه در آمد گه سجود
آنجا که خون فرق علی آشیان نداشت
شهادت امام علی علیه السلام تسلیت باد

متن شهادت امام علی (ع)

 

کعبه خلوت گه اسرا فراوان علیست
بیت حق جلوه گر از روی درخشان علیست
در جهان مرد عمل باش و علی را بشناس
که ترازوی عمل کفه و میزان علیست
شهادت امام علی علیه السلام تسلیت باد

اس ام اس و پیامک شهادت حضرت علی (ع)

 

بر بلندای فلک ذکر ملائک یا عیلست
هر که گوید یا علی ، در روز محشر با علیست
در طواف کعبه گر با دیده ی دل بنگری
هر طرف آئینه ای باشد کزان پیدا علیست
شهادت امام علی علیه السلام تسلیت باد

راد اس ام اس

 

نه فقط مسجدیان سر به گریبان تواند
نخل و چاه و شب و صحرا همه گریان تواند
دامنت با چه گنه سرخ شد از خون سرت
ای که خلق دو جهان بسته به دامان تواند
شهادت امام علی علیه السلام تسلیت باد

جملات تسلیت شهادت امام علی(ع)

saeed بازدید : 8 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)
بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها

خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها

خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها

ستایش خداى را بر آنچه ارزانى داشت. و سپاس او را بر اندیشه نیكو كه در دل نگاشت. سپاس بر نعمت‏هاى فراگیر كه از چشمه لطفش جوشید. و عطاهاى فراوان كه بخشید. و نثار احسان كه پیاپى پاشید. نعمت‏هایى كه از شمار افزون است. و پاداش آن از توان بیرون. و درك نهایتش نه در حد اندیشه ناموزون.  سپاس را مایه فزونى نعمت نمود. و ستایش را سبب فراوانى پاداش فرمود. و به درخواست پیاپى بر عطاى خود بیفزود. گواهى مى‏دهم كه خداى جهان یكى است. و جز او خدائى نیست. ترجمان این گواهى دوستى بى‏آلایش است. و پایندان این اعتقاد، دلهاى با بینش. و راهنماى رسیدن بدان، چراغ دانش. خدایى كه دیدگان او را دیدن نتوانند، و گمانها چونى و چگونگى او را ندانند. همه چیز را از هیچ پدید آورد. و بى نمونه‏اى انشا كرد. نه به آفرینش آنها نیازى داشت. و نه از آن خلقت‏سودى برداشت. جز آنكه خواست قدرتش را آشكار سازد. و آفریدگان را بنده‏وار بنوازد. و بانگ دعوتش را در جهان اندازد. پاداش را در گرو فرمانبردارى نهاد. و نافرمانان را به كیفر بیم داد. تا بندگان را از عقوبت ‏برهاند، و به بهشت كشاند.  گواهى مى‏دهم كه پدرم محمد بنده او و فرستاده اوست. پیش از آنكه او را بیافریند برگزید. و پیش از پیمبرى تشریف انتخاب بخشید و به نامیش نامید كه مى‏سزید.  و این هنگامى بود كه آفریدگان از دیده نهان بودند. و در پس پرده بیم نگران. و در پهنه بیابان عدم سرگردان. پروردگار بزرگ پایان همه كارها را دانا بود. و بر دگرگونى‏هاى روزگار محیط بینا. و به سرنوشت هر چیز آشنا. محمدصلی الله علیه و آله را بر انگیخت تا كار خود را به اتمام و آنچه را مقدر ساخته به انجام رساند. پیغمبر كه درود خدا بر او باد دید: هر فرقه‏اى دینى گزیده. و هر گروه در روشنائى شعله‏اى خزیده. و هر دسته‏اى به بتى نماز برده. و همگان یاد خدائى را كه مى‏شناسند از خاطر سترده‏اند.

saeed بازدید : 1 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

شمعی است گذازنده سراپای معلم                          عشقی است پراکنده به رگ های معلم
در راه هنر سوزد و اندر ره دانش                                    قلب و تن و جان و همه اجرای معلم
در ظلمت گمراهی و در تیرگی جهل                               نوری است فروزان،دل بینای معلم
فارابی و سقراط و فلاطون و ارسطو                                  کردند به بد کسوت زیبای معلم
کی بود نشانی ز تدقی و تمدن                                           هر گاه نبد، فکر توانای معلم


روز معلم
saeed بازدید : 7 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

با سلام خدمت شما دوستان عزیز
با تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام ، این روز را به تمام مسلمین عالم تسلیت عرض می کنم.
و به مناسب این روز بهتر دیدم تا گزیده ای از لحظات وداع آن حضرت را که در روایات شیعیان آن حضرت آمده است برای شما بنویسم.

لحظه وداع


لحظات وداع حضرت فاطمه علیهاالسلام
علامه مجلسی می‌نویسد: در مدت زندگانی آن بانو علیها السلام بعد از پدر بزرگوارش، اختلاف نظر بسیاری میان خاصّه و عامّه می‌باشد، از شش ماه بیشتر و از چهل روز كمتر نگفته‌اند، و احادیث معتبر دلالت می‌كند بر آن كه بقای آن حضرت علیهاالسلام بعد از پیغمبر، هفتاد و پنج روز بوده است. ابوالفرج اصفهانی در كتاب مقاتل الطالبیین از حضرت امام محمّدباقر علیه السلام روایت كرده است: مدت بقای آن حضرت علیهاالسلام بعد از پدر خود؛ سه ماه بود.(مقاتل الطالبیّین؛49)

در روز وفات آن حضرت نیز اختلاف نظر بسیار است، اكثر علمای امامیه گفته‌اند در روز سوّم جمادی الاول واقع شد. همچنین در سن شریف حضرت فاطمه علیهاالسلام در وقت وفات، اختلاف نظر بسیار است، اكثر روایات معتبر دلالت می‌كند بر آن كه سن شریف آن بانو علیهاالسلام در آن وقت، هیجده سال بوده، و قول صحیح و مشهور میان علمای امامیه (شیعه) همین قول است.

در كشف الغمّه روایت كرده‌اند:
چون وفات حضرت فاطمه علیهاالسلام نزدیك شد، اسماء بنت عمیس را گفت: آبی بیاور كه من وضو بگیرم، پس وضو گرفت - به روایتی دیگر غسل كرد - و بوی خوش طلبیده و خود را خوشبو گردانید و جامه‌های نو طلبید، پوشید و فرمود: ای اسماء! جبرئیل در وقت وفات پدرم از بهشت، چهل درهم كافور آورد، حضرت آن را سه قسمت كرد و یك بخش را از برای خود گذاشت و یكی را برای من و یكی را برای علی، آن كافور را بیاور كه مرا به آن حنوط كنند. چون كافور را آورد، فرمود: نزدیك سر من بگذار، پس رو به قبله خوابید و جامه‌ای بر روی خود كشید و فرمود: ای اسماء مدتی صبر كن، بعد از آن مرا صدا کن، اگر جواب نگویم، علی را طلب كن و بدان كه من به پدر خود ملحق گردیده‌ام. اسماء ساعتی انتظار كشید، بعد از آن فاطمه علیهاالسلام را ندا كرد، صدایی نشنید، پس گفت:.....  

 

saeed بازدید : 3 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به گفته «امین الدین طبرسى‏» دانشمند بزرگ ما: «مشهور در روایات شیعه این است كه حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) در سال پنجم بعثت بیستم جمادى الاثانى در شهر مكه متولد گردید ، و هنگام وفات پیغمبر (صلى الله علیه و آله) هیجده سال و هفت ماه داشته است. 

اعلام الورى، باب فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها

پیشواى محدثین شیعه ثقة الاسلام كلینى در كتاب شریف «كافى‏» نیز مى‏نویسد: ولادت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر پیغمبر (صلى الله علیه و آله) پنجسال بعد از بعثت آن حضرت اتفاق افتاد.

اصول كافى، ج 1 ص 457

مؤلف «كشف الغمه‏» على بن عیس اربل دانشمند مطلع به نقل از «ابن خشاب بغدادى، متوفى به سال 567 هجری در كتاب «تاریخ موالید و وفیات اهلبیت عصمت‏» به اسناد خود از امام محمد باقر (علیه السلام) روایت مى‏كند كه فرمود: «فاطمه علیها السلام پنجسال بعد از آشكار شدن نبوت پیغمبر و نزول وحى، متولد گردید، در وقتى كه قریش خانه كعبه را مى‏ساختند. و چون آن حضرت وفات. یافت هیجده سال و هفتادو پنج روز از سن مباركش مى گذشت.

كشف الغمه فى معرفة‏ الائمة ج 1 ص 449

از آنجا كه قریش پنجسال قبل از بعثت به تعمیر خانه خدا پرداختند، احتمال مى‏رود كه راوى، كلمه «قبل از آشكار شدن نبوت پیغمبر » را به (بعد) اشتباه گرفته باشد،و چنانكه بعضى گفته‏اند سن حضرت هنگام وفات 23 سال بوده، ولى دردنباله حدیث كه تصریح مى‏كند حضرت 18 سال بوده، ولى در دنباله حدیث كه تسریح مى كند حضرت 18 سال و 75 روز داشته این احتمال را سست مى‏گرداند. مگر اینكه بگوئیم این نتیجه‏گیرى هم از راوى بوده است.

saeed بازدید : 2 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

 

بر بلندای فلک ذکر ملائک یا علیست

هر که گوید یا علی در روز محشر با علیست

تاج گل هایی که بر سقف سما آویختند

بس تماشائیست زیرا که گل گلها علیست

در طواف کعبه گر بادیده دل بنگری

هر طرف آئینه ای باش کزان پیدا علیست

گر خدا خوانم علی را کفر باشد کفر محض

به که گویم المثنای حق یکتا علیست

saeed بازدید : 2 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

با سلام

سوالی که ممکن هست بیشتر شما عزیزان داشته باشید این هست که، به چه دلیل امام زمان(عج) از نظرها پنهان هستند؟

پاسخ: بیان علت حقیقى و اصلى غیبت امام زمان عجل اللّه تعالى فرجه الشریف، امرى دشوار و شاید دور از دسترس باشد. بنابراین دلیل غیبت را به دو دسته ی، نگاه تاریخى و نگاه روایى می توان تقسیم کرد تقسیم کرد، که آنرا توضیح خواهم داد:

saeed بازدید : 10 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

در ظلمت شب نور جلی را كشتند

در مسلخ عاشقان ولی را كشتند 

 در لوح قدر نوشته با خط جلی

 از فرط عدالتش علی را كشتند 

  در بیت خدا شیرخدا را كشتند

داماد نبی امام ما را كشتند 

 یا رب چه گنه داشت كه در وقت سحر

آیینه روشن دعا را كشتند




saeed بازدید : 4 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
"مَنْ اَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مَنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ "
(كافى، ج 2، ص 164، ح 5)

پیامبراکرم که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد، فرمودند:
"هر كس صبح كند و به امور مسلمانان همّت نورزد، از آنان نیست و هر كس فریاد كمك خواهى كسى را بشنود و به كمكش نشتابد، مسلمان نیست."

saeed بازدید : 10 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

  باسلام

با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، مسئله ای که بین کشورهای اسلامی، مهم و دغدغه اصلی مسلمانان بوده است، آغاز ماه مبارک رمضان و ماه شوال و رویت هلال شب اول و آخر ماه می باشد.

بنابراین با توجه به فرا رسیدن این ایام تصمیم گرفتم تا مسائل و استفتائات مراجع تقلید که مربوط به رؤیت هلال ماه  است را برای شما بنویسم. اما قبل از آن باید به نکته ای اشاره کنم و آن، اینکه بعضی از مردم ، علت اصلی این اختلافات را نظر مراجع تقلید می دانند و در اکثر موارد انگشت اتهام خود را به سوی مراجع تقلید دراز کرده و آنها را مقصر واقعی این جریانات می دانند، در حالی که اینگونه قضاوتها صحیح نمی باشد و پیدا کردن ماه در اول و آخر ماه رمضان از مصادیق احکام است نه از باب صدور حکم و فتوا که مراجع را مقصر بدانیم. و اخباری هم که ما در اول و آخر ماه رمضان از دفاتر آیات عظام تقلید میشنویم به خاطر خبرهایی است که از افراد مورد اعتماد مراجع تقلید در مورد رؤیت هلال ماه به آنها خبر داده می شود است. پس منشا اصلی این جریانات، اختلافی است که مردم بر سر دیدن یا ندیدن ماه دارند وگرنه در مورد ثبوت اول رمضان و آخر ماه رمضان بعد دیده شدن ماه هیچ یک از علما و مراجع تقلید با هم اختلافی ندارد.

 

saeed بازدید : 10 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

مسئله ی مهمی که در زمینه ی رؤیت هلال ماه وجود دارد این است که، اگر در شهری هلال ماه رؤیت شود آیا اول ماه فقط برای همان شهر ثابت است یا اینکه برای شهرهای دیگر  که هلال ماه در آنها دیده نشده است هم ثابت می شود؟

 

saeed بازدید : 13 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام، خدمت شما دوستان عزیز ، قبل از نوشتم مسئله این پست باید از تمام دوستانی که نسبت به بنده لطف داشتن و به وبلاگم اومدن و نظر دادند تشکر کنم و امیدوارم مسائلی که در این وبلاگ نوشته می شود، مورد بهره برداری و استفاده شما دوستان قرار بگیرد.

مسافرت در ماه رمضان

سوالی که ممکن است ذهن شما دوستان را مشغول کند و شاید حکم آن  ندانید این است که؛ آیا می شود روزه خود را عمداً، با مسافرت کردن بخوریم؟(مثلاً بعضی از روزه های بلند که در تابستان باید روزه شویم را با مسافرت کردن بخوریم و قضای این روزه را در روزهای کوتاه زمستون بگیریم) و آیا اگر به قصد خوردن روزه، به مسافرت برویم روزه ما علاوه بر قضا کفاره هم دارد یا خیر؟

saeed بازدید : 4 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام خدمت شما دوستان عزیز، امیدوارم نماز و روزه هاتون قبول واقع شده باشه،

چندی پیش، یکی از دوستانم در ماه مبارک رمضان قصد سفر داشت،که من برای گرفتن کتابی که به او داده بودم، به منزلش رفتم، وقتی رسیدم دوستم در مورد روزه ی آن روز و اینکه آیا می توانند قبل از اینکه به سفر بروند(در وطن) چیزی بخورند و ... از من سوال کرد، این شد که من  تصمیم گرفتم حکم این مسئله را برای دوستم توضیح بدهم، و فکر کردم بهتر باشد این حکم را برای شما دوستان نیز بنویسم، بنابراین احکام آنرا در اینجا برای شما عزیزان قرار خواهم داد.

(اگر وقت ندارید تمام پست را بخوانید، فقط به نموداری که در ادامه مطلب است نگاه کنید، که خلاصه تمام مطالب این پست می باشد)


saeed بازدید : 5 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام خدمت شما دوستان عزیز، در فرهنگ اسلامی اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه دار در طول ماه رمضان با ارتباط با خداوند متعال و استغفار از گناهان، روح و جان خویش را از تمام آلودگی های ظاهری و باطنی كه بر خلاف فطرت آن هاست، پاك نموده و به فطرت واقعی خود برمی گردند.

پس روز عید فطر، هم پاكسازی روح از آلودگی شرك و هم پاكسازی از اخلاق رذیله و هم پاكسازی عمل از محرمات و هرگونه ریا و هم پاكسازی مال و جان به وسیله دادن زكات در راه خدا است. زیرا طبق آیه «أخُذُ مِن أموالِهِم صَدَقَه تطهرهم و تزكیهم بها» (توبه/ 103) (از اموال آنها صدقه ای (زكات) بگیر تا آنها را به وسیله آن پاكسازی و تزكیه كنی)، دادن زكات سبب پاكی روح و جان است.

خوب حالا که این موارد را فهمیدید، برویم سراغ اینکه زکات فطره را چه کسانی باید بدهند.

 

saeed بازدید : 4 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

احکام نگاه کردن به جنس مخالف، مسئله ای که ما هر روز با آن سر و کار داریم و ممکن است اصلا توجهی به دیدگاه فقهی آن نداشته باشیم، در اینجا حکم نگاه کردن به جنس مخالف را برای شما قرار میدهم  امید وارم که استفاده کنید. (حکم اینکه چه کسانی محرم و چه کسانی نامحرم هستند را در پستهای بعدی می نویسم).

مرد به چه قسمت از بدن زن نامحرم می تواند نگاه کند؟
به نظر تمام مراجع:
مسئله: نگاه کردن مرد به بدن یا موی زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون قصد لذت باشد حرام است، و نگاه کردن به صورت ودستها (منظور از دستها،از مچ دست به پایین می باشد) اگر به قصد لذت باشد حرام است ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد.

توضیح المسائل این مراجع
نگاه کردن

توضیح: پس طبق نظر اکثر مراجع مردها فقط می توانند به صورت و دستهای زن نامحرم بدون قصد لذت نگاه کنند.

ولی آیت الله تبریزی ، آیت الله سیستانی و آیت الله صافی گلپایگانیمی فرمایند: احتیاط این است که بدون قصد لذت هم مرد به صورت و دستهای زن نگاه نکند.

توضیح المسائل این مراجع

آیت الله وحید خراسانی یک نظر خاصی دارند که در ادامه مسئله بعدی می نویسم.

saeed بازدید : 12 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

در این پست می خواهم چند مسئله ی دیگر درمورد احکام نگاه کردن و لباس پوشیدن را خدمت شما بنویسم، امید وارم این احکام نیز مورد استفاده شماقرار بگیرد.

آیا پوشاندن مو و بدن بر زن واجب است؟

به نظر تمام مراجع تقلید، پوشاندن مو و بدن بر زنها واجب است و زن به جز صورت و دستها تا مچ، باقی اجزای بدن خود را باید بپوشاند.

نظر مراجع:

مسئله: زن باید بدن و موی خود را از مرد نامحرم بپوشاند، بلکه احتیاط واجب آن است که بدن و موی خود را از پسری هم که بالغ نشده ولی خوب و بد را می فهمد و به حدی رسیده که مورد نظر شهوانی است بپوشاند.

توضیح المسائل مراجع تقلید

احکام پوشش مرد و زن

توضیح: با توجه به این مسئله زنی که موی سر خود را تراشیده است،نمی شود به سر او نگاه کرد چون خود سر خارج از محدوده ای است که می شود نگاه کرد، حالا چه مو داشته باشد و چه مو نداشته باشد.

saeed بازدید : 13 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

مطلب این پست در مورد مردها و اینکه آیا مردها می توانند ریش خود را بتراشند یا نمی توانند؟

اول از همه حکم تمام مراجع را در مورد تراشیدن ریش را قرار می دهم و در ادامه ی مطلب فتوای علما را به تفکیک سوال و جواب از هر مرجع تقلید خدمت شما می نویسم.

تراشیدن ریش به فتوای تمام مراجع تقلید (آیت الله امام خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله سیستانی، آیت الله بهجت،آیت الله نوری همدانی، آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله تبریزی، آیت الله وحید خراسانی) حرام می باشد و کسی که ریش خود را بتراشد فعل حرام انجام داده است.

و به نظر تمام مراجعتشخیص صدق ریش، بر عهده ی عرف جامعه (عرف چیزی است كه از لحاظ عقلی، نفس بدان عادت كرده و طبع سلیم آن را قبول كرده است)  می باشد. که مثلا عرف بگوید این فرد با این اندازه ریش برایش صدق ریش هست یا نیست.

زدن سیبیل چه حکمی دارد، آیا تراشیدن سبیل و موی روی گونه ها و زیر گلو هم حرام است؟

به فتوای تمام مراجع تراشیدن و جا گذاشتن سبیل اشکالی ندارد، مگر اینکه به قدری بلند باشد که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب بر خورد کند، که در این صورت جا گذاشتن سبیل مکروه می باشد.

تراشیدن موی گونه ها و زیر گلو هم اشکالی ندارد، حتی اگر آن را با تیغ یا بند بتراشند هم حرام نمی باشد.

saeed بازدید : 8 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

در پست قبلی مانند این موضوع را خدمت شما دوستان نوشته ام، حالا در این پست می خواهم احکام ریش پرفسوری را برای شما بنویسم، به این صورت که اگر کسی ریش پرفسوری بگذارد یعنی به غیر از ریش چانه باقی ریش خود را بتراشد، صدق ریش بر او می شود یا اینکه تراشیدن مقداری از ریش حکم تراشیدن تمام ریش را دارد.

ترتیب مطالب این پست هم بدین صورت است که، اول نام مراجع تقلیدی را که گذاشتن ریش پرفسوری را جایز نمی دانند و مراجعی که گذاشتن ریش پرفسوری را جایز می دانند، قرار می دهم، و در ادامه ی مطلب استفتائات این مراجع در رابطه با این موضوع را قرار خواهم داد.

به نظر آیت الله امام خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله بهجت،آیت الله نوری همدانی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله صافی گلپایگانی زدن مقداری از ریش حکم زدن همه ی ریش را دارد، بنابراین گذاشتن ریش پرفسوری حرام است و کسی که ریش پرفسوری داشته باشد، حکم کسی است که تمام ریش خود را تراشیده است.

ولی نظر آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله تبریزی، آیت الله وحید خراسانیاین است که داشتن ریش پرفسوری کافی است، و فرد با داشتن ریش پرفسوری صدق ریش می کند و مرتکب حرام نشده است.

saeed بازدید : 6 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

سلام

با توجه به اینکه طرح مبارزه با بد حجابی در تابستان امسال نیز آغار شده است، می خواستم نظر شما دوستان را در مورد این موضوع بپرسم ،آیا با اجراء این طرح مردم، دین دار تر می شوند، یا اینکه  دین زده می شوند؟ و اینکه اگر این کار به نظر شما خوب است چرا خوب است و اگر بد هست چرا؟

خواهشا اگر نظری می دهید دلیل تون رو هم بگویید. با تشکر.

 

saeed بازدید : 13 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

با سلام خدمت شما دوستان

در مورد پست قبلی که در مورد طرح مبارزه با بد حجابی  بود ، باید بگویم که، اولا این طرح از موارد اجرای امر به معروف و نهی از منکراست و از آنجایی که امر به معروف و نهی از منکر واجب است پس کسی که منکری را انجام می دهد (بی حجابی) باید او را از این منکر نهی کرد، بنابراین این طرح مخالفتی با شرع اسلام ندارد، ولی نواقصی هم دارد که از دید کسی پنهان نیست و آن خراب شدن دید مردم نسبت به دین اسلام است.

کسی که در افکار خود با حجاب مخالف است و رعایت حجاب برای او معنا ندارد را نمی شود با زور حجاب دارش کرد بلکه باید افکار او را در مورد اسلام و حجاب تغییر داد و بالطبع تغییر افکار باعث تغییر اعمال نیز می شود.پس بهتر این است که در این زمینه فرهنگ سازی بیشتری صورت بگیرد. تا زنانم خود به سوی حجاب بیایند نه اینکه به خاطر وجود گشت ارشاد حجاب داشته باشند.

برای همین در ادامه ، مطلبی را قرار داده ام تا شما دوستان را بیشتر با فلسفه اینکه چرا زنان باید حجاب داشته باشند آشنا شوید.

saeed بازدید : 15 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

 با سلام خدمت دوستان عزیز.

واقعا چرا؟؟؟ چرا برخی از زنان و دختران جامعه ما بدحجابی را برای خود برگزیده‌اند. گرم شدن هوا، بروز احساس خودنمایی، نقش شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت، دهن کجی در برابر وضعیت سیاسی موجود و یا در نهایت تلاش مافیایی طراحان مد و لباس برای حفظ و ایجاد بازار مصرف، کدام یک از این علل، یا علتهای دیگر چادر را از سر زنان و دختران ایران برداشته و روسریشان را عقب کشیده است؟؟؟

saeed بازدید : 8 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

غسل

با سلام خدمت همه  ی دوستان،در این پست می خواستم یکی از مسائلی که مربوط به غسل هست رو برای شما دوستان بنویسم، اولش شاید فکر کنید که این مسئله قدیمیه ولی اینطور نیست در زمونه ی ما هم این مسئله بیشتر از گذشته ممکنه اتفاق بیافته پس خواهش می کنم تا آخر این پست رو بخونید:  

در ابتدا نظر مراجع رو قرار میدهم و در آخر   هم ربط این مسئله را با زمان خودمان می نویسم:

احکام غسل

آیت الله سیستانی، آیت الله فاضل لنکرانی،آیت الله خامنه ای (دامت برکاته)، آیت الله تبریزی و امام خمینی (ره):

كسی كه قصد دارد پول حمامی را ندهد یا بدون اینكه بداند حمامی راضی است بخواهد نسیه بگذارد، اگر چه بعد حمامی را راضی كند، غسل او باطل است .

 

saeed بازدید : 15 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام خدمت همه ی دوستان، چون پست قبلیم در مورد غسل کردن بود، گفتم بهتره در این پست و چندتا پست بعدی احکام غسل کردن رو برای شما عزیزان بنویسم.

در این پست نحوه غسل کردن رو خدمت شما می نویسم، غسل را به دو صورت می توان انجام داد، که هر نوع آن که انجام شود غسل ما صحیح است.

 

غسل

saeed بازدید : 1 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

در این پست قراره احکام غسل ترتیبی و  طریقه انجام دادن آنرا به ترتیب  برای شما دوستان آموزش بدهم.

1- نیت غسل

اولین مرحله ای که برای انجام غسل باید انجام داد نیت کردن است.

چند مسئله در مورد نیت غسل:

احکام غسل(نیت)

مساله: لازم نیست در وقت غسل نیت کند که غسل واجب می کند یا مستحب و اگر فقط به قصد قربت یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم غسل کند، کافی است.

توضیح المسائل امام خمینی (ره)

توضیح: مثلا برای نیت غسل جنابت اینگونه می گوییم: غسل جنابت می کنم قربه الی الله. نکته: نیت غسل را، لازم نیست که به زبان بیاوریم و همین که در دل و ذهنمان نیت غسل داشته باشیم کافی است، و نیازی به، زیان آوردن آن نیست.

مساله: اگر یقین كند وقت نماز شده و نیت غسل واجب كند بعد معلوم شود كه پیش از وقت غسل كرده، غسل او صحیح است.

توضیح المسائل امام خمینی (ره)

مساله: چند نیت غسل را می شود با یک غسل انجام داد.

توضیح المسائل امام خمینی (ره)

توضیح: مثلا اگر شخصی در روز جمعه به میتی دست زده باشد و جنب شده باشد و هم اینکه به خواهد غسل جمعه انجام دهد، می تواند این سه غسل را با انجام یک غسل، انجام دهد.

احکام غسل ترتیبی (نیت)

مساله: سوال) كسى كه از اول قصد غسل كردن داشته باشد ولى هنگام شستن نیت غسل را فراموش كند بعد از شستن خودش، نیت به خاطرش بیاید چه حكمى دارد؟ یعنى غسلش صحیح است؟
جواب) اگر از نیّت غسل برنگشته باشد به نحوى كه هنگام شستن بدن اگر كسى از او مى پرسید چه می كنید جواب مى داد دارم غسل مى کنم، غسلش صحیح است.

استفتائات مقام معظم رهبری

saeed بازدید : 22 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

در این پست مسائل و احکام غسل ارتماسی را خدمت شما دوستان توضیح می دهیم.

غسل ارتماسی

1- نیت :   اولین جزء از غسل ارتماسی نیت کردن است، که آنرا در  احکام غسل ترتیبی توضیح دادم

2- غسل کردن : 

غسل ارتماسى به دو نحو انجام مى گیرد : دفعى و تدریجى .

1- دفعی : در غسل ارتماسى دفعى باید در یك آن آب تمام بدن را فرا بگیرد.

غسل ارتماسی

2- تدریجی : در غـسـل ارتماسى تدریجى باید بدن را به نیت غسل تدریجا با حفظ وحدت عرفى در آب فرو برد.

saeed بازدید : 3 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام خدمت شما عزیزان

در ابتدا انواع غسلهای واجب را نام برده ام و بعد از آن حکم پاک یا نجس بودن بدن در هنگام غسل و چند مساله دیگر در مورد غسل را نوشته ام، امید وارم از این مسائل استفاده ی لازم را ببرید.

غسلهای واجب چند مورد است:

 1- غسل جنابت 2- غسل حیض 3- غسل نفاس 4- غسل استحاضه 5- غسل مس میت 6- غسل میت 7- غسلی که به خاطر نذر یا قسم بر انسان واجب می شود.

احکام و مسائل این غسلهای واجب را ان شاء الله در آینده خدمت شما دوستان می نویسم.

مسائل متفرقه:

آیا پاک بودن بدن در هنگام غسل لازم است؟

حضرت آیت الله خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله مکارم شیرازی ، آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله نوری همدانینظرشان این است که فقط در غسل ارتماسی بدن باید پاک باشد.

مساله:  در غسل ارتماسی باید تمام بدن پاك باشد، ولى در غسل ترتیبی پاك بودن تمام بدن لازم نیست. و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتى را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بكشد، كافى است.

توضیح المسائل این مراجع

و آیت الله تبریزی، آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانیپاک بودن بدن را برای غسل لازم نمی دانند.

مساله: در غسل ارتماسى یا ترتیبى پاك بودن تمام بدن پیش از غسل لازم نیست بلكه اگر به فرو رفتن در آب یا ریختن آب به قصدغسل , بدن پاك شود غسل محقق مى شود.

توضیح المسائل این مراجع

saeed بازدید : 4 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

به فتوای بعضی دیگر از مراجع فرصت ما  اگر برای خواندن نماز آیات به پایان برسد و اگر ما در این مدت نماز آیات را نخوانیم باید بعدا قضای آن را بجا آوریم.

چونکه این ماه گرفتگی کامل است و تمام قرص ماه گرفته می شود بر همه ما واجب است که نماز آیات را بخونیم.

برای دانستن چگونگی این امر به ادامه مطلب مراجعه کنید

saeed بازدید : 3 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

با سلام

سوالی که ممکن است برای شما هم پیش بیاد این است که آیا بعد از غسل وضو هم باید گرفت یا نه؟ نظر مراجع در مورد این مسئله مختلف است و تنها غسلی که تمام مراجع اختلافی ندارند و می گویند بعد از غسل وضو لازم نیست، غسل جنابت است. ولی بعضی از مراجع می گویند برای غسلهای دیگر هم نباید وضو گرفت که من در اینجا اسم مراجع و نظرشان را برای شما قرار دادم. و مسئله ی دیگری که در پایین این مسئله نوشته ام، در مورد شستن موها در هنگام غسل است که از شما می خواهم آن مسئله را هم مطالعه بفرمایید.

 

غسل

آیا با غسل می شود نماز خواند بدون اینکه وضو بگیریم؟

حضرت آیت الله خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله بهجت و آیت الله صافی گلپایگانی فقط این موضوع را در مورد غسل جنابت قبول دارند.

مساله: كـسـى كـه غـسل جنابت كرده , نباید براى نماز وضو بگیرد ولى باغسلهاى دیگر نمى شود نماز خواند وباید وضو هم گرفت.

توضیح المسائل این مراجع

آیت الله فاضل لنکرانی وضو نگرفتن بعد از غسل را در مورد غسلهای واجب صحیح می دانند.

مساله:  كسى كه غسل جنابت كرده، نباید براى نماز وضو بگیرد. بلكه با غسلهاى واجب دیگر غیر از غسل استحاضه متوسطه، نیز مى تواند بدون وضو نماز بخواند اگرچه بهتر است وضو هم بگیرد.   كسى كه غسل جنابت كرده، نباید براى نماز وضو بگیرد. بلكه با غسلهاى واجب دیگر غیر از غسل استحاضه متوسطه، نیز مى تواند بدون وضو نماز بخواند اگرچه بهتر است وضو هم بگیرد. 

توضیح المسائل آیت الله فاضل لنکرانی

و آیت الله تبریزی، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله نوری همدانی هر غسلی، اعم از واجب یا مستحب را مکفی از وضو گرفتن می دانند.

مساله:كسى كه غسل جنابت كرده , نباید براى نماز وضو بگیرد , بلكه با غسلهاى دیگر واجب - غیر از غسل اسـتـحـاضـه مـتوسطه - و با غسلهاى مستحب نیز مى تواند بدون وضو نماز بخواند اگر چه احتیاط مستحب آن است كه وضو هم بگیرد. كسى كه غسل جنابت كرده , نباید براى نماز وضو بگیرد , بلكه با غسلهاى دیگر واجب (غیر از غسل اسـتـحـاضـه مـتوسطه) و با غسلهاى مستحب نیز مى تواند بدون وضو نماز بخواند اگر چه احتیاط مستحب آن است كه وضو هم بگیرد. 

توضیح المسائل این مراجع


saeed بازدید : 7 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

خداوند تعالی کسانی را که با خویشاوندان خود قطع رابطه می‏کنند ، در سه جای قرآن مورد لعن و نفرین قرار داده است.

1- «فَهَلْ عَسَیْتُمْ إِن تَوَلَّیْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ(22) أُوْلَئِكَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ(23)» «اگر از فرمان خدا رویگردان شوید ، آیا جز این انتظار می‏رود که در زمین فساد کنید و قطع رحم نمایید؟ آنها کسانی هستند که خداوند آنان را لعنت کرده است.» (محمد: 22- 23).

saeed بازدید : 1 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

با سلام خدمت شما عزیزانی که از این وبلاگ دیدن می کنید

در این پست قراره نظر مراجع تقلید رو درباره صله رحم بنویسم، ولی قبل از این معنای صله رحم رو منویسم بعدش نظر مراجع رو می نویسم.

معنای صله رحم :  صله رحم یعنى پیوند با خویشاوندان، که گاه با دیدار آنها حاصل مى شود، و گاه با نامه، یا تلفن، یا دعوت از آنان، یا طرق دیگر. و خویشاوندان خیلى دور را شامل نمى شود، و مادام که محذور و مانع شرعى و عرفى در کار نباشد، نباید قطع کرد.

 

saeed بازدید : 2 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)
به نام خدا
از نظر اسلام و نظر مراجع تقلید اعظام، زن نمی تواند امام جماعت مرد ها باشد، و فقط بعضی از مراجع اجازه داده اند که زن امام جماعت زنان دیگر باشد و بعضی دیگر همین مقدار را هم اجازه نداده اند، که حکم مراجع و نظرشان را در ادامه مطلب نوشته ام.
فقط یک سوال، چرا زن نمی تواند امام جماعت برای مردها باشد؟
علت اصلی و فلسفه این موضوع برای ما مشخص نیست، ولی می توان فهمید که اگر زن امام شود به طور طبیعی اندام زنانه در جلوی مردان و شنیدن صدای زنان تحریک کننده است و نماز را که ذکر و یاد خداوند و خلوت نمودن با او و مبارزه با وسوسه شیطان است ، از حقیقت خود منحرف می کند و این با روح عبادت و پرستش الهی سازگار نیست، و از نظر اسلام تحفظ زن و عفاف و حجاب و دوری از نگاه نامحرمان و مختلط شدن با مردان برای سلامت جامعه بسیار اهمیت دارد و تاکید اسلام بر این است که زن و مرد نامحرم حتی الامکان در جامعه اختلاط نداشته باشند مگر در موارد ضرورت، بنابراین ما از این موضوعات می توانیم علت حرام بودن امامت زن برای مردان را بفهمیم.
saeed بازدید : 9 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)
به نام خدا
با سلام خدمت شما دوستان؛
یکی از وسایلی که امروزه‏‏ بعضی از مردم از آن استفاده می کنند، ماهواره ( ریسیور و دیش) است، ولی مسئله اینجاست که آیا ما تا به حال برای داشتن و استفاده کردن از این وسیله، حکم شرعی و نظر مرجع تقلید خود را پرسیده ایم؟ و یا اینکه مسئله را اینگونه توجیه کرده ایم که چون همه دارند ما نیز می توانیم داشته باشیم، خوب حالا اگر به فکر این افتاده اید که نظر مرجع تقلید خود را در خصوص داشتن این وسیله بدانید، لطفا تا آخر پست با ما همراه باشید.



saeed بازدید : 6 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)
به نام خدا
با سلام خدمت شما دوستان عزیز، بعضی از خوراکی ها و آشامیدنی ها از نظر خداوند و دین اسلام حرام شده است، ولی چیزی که بین مردم رواج پیدا کرده و عامه ی  مردم فقط به خاطر مصرف شدن آن در جامعه ، آن را به عنوان خوردنی های حلال می دانند و از روی نا آگاهی مصرف می کنند، در حالی که حکم اسلام با افکار این افراد فرق می کند. 
و یکی از این موارد، متداول شدن خوردن گوشت خرچنگ در بعضی از رستورانها و  فروش آن در بعضی از فروشگاها به عنوان خوردنی های حلال است.
این بی اطلاعی از حکم حرمت، توجیه قابل قبولی برای مصرف آن نیست، بلکه یکی از واجبات یاد گیری احکام می باشد، و در این زمان که دسترسی به احکام از طریق تلفن و اینترنت و غیره آسان شده است، بی اطلاعی از احکام اصلا توجیه قابل قبولی نیست.
saeed بازدید : 2 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)
به نام خدا
با سلام
عید غدیر خم و عید ولایت را خدمت شما دوستان و  تمام مسلمانان دنیا تبریک می گویم.
سوالی که در مورد عید غدیر وجود دارد مسئله امامت است؛ که آیا لازم است، بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله  شخصی به عنوان جانشین برای ایشان تعیین شود یا خیر؟

saeed بازدید : 2 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)
به نام خدا
با سلام خدمت شما دوستان عزیز، همان طور که می دانید ماه محرم نزدیک است، شیعیان و محبّان اهل بیت علیهم  السلام در این ماه لباس سیاه به تن کرده و در عزای سالار شهیدان امام حسین علیه السلام به عزاداری می پردازند، در این بین، بعضی از عزادارها با قمه زدن و کارهایی از این قبیل باعث ایجاد بعضی از شبهات در ذهن افراد غیر شیعه می شوند، که این اعمال باعث لطمه زدن به دین مبین اسلام، و همچنین مذهب شیعه می شود، که در این خصوص  علما و مجتهدین احکامی را از خود صادر کرده اند، که توجه و گوش دادن به این دستورات بسیار مهم و باعث بقای اسلام می باشد.
saeed بازدید : 12 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)
به نام خدا
با سلام خدمت شما دوستان، قبل از گذاشتن این پست باید به خاطر تاخیر در پست هایم از شما معذرت خواهی کنم.
و اما مسئله ای که می خواهم در این پست قرار دهم در مورد عملی است که شاید برای اکثر ما اتفاق افتاده باشد و به خاطر ندانستند مسئله با شک و شبهه نماز را ادامه داده باشیم و یا اینکه نماز را از سر گرفته باشیم، ولی واقعا نظر مراجع تقلید ما در مورد کسی که بی اختیار قبل از گفتن ذکر سجده سر از روی مهر بردارد چست؟
درباره ما
http://www.provincelawyer.rozblog.com/talk چت روم اختصاصی فعال شد می توانید در هر مورد که خلا ف جمهوری اسلامی ایران نباشد حرف بزنید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    چت روم
    با سلام چت روم این سایت فعال شد برای ورود به چت روم باید عضوشوید در این چت روم به سوالات نیز پاسخ داده می شود http://www.provincelawyer.rozblog.com/talk

    آمار سایت
  • کل مطالب : 39
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 249
  • بازدید کلی : 586
  • کدهای اختصاصی
    http://www.provincelawyer.rozblog.com/talk